مقایسه پراید انژکتوری و کاربراتوری

مقایسه پراید انژکتوری و کاربراتوری

ویژگی های مشترک میان پراید انژکتوری و کاربراتوری

ما در این مقاله به مقایسه پراید انژکتوری و کاربراتوری خواهیم پرداخت. امروزه دو سیستم انژکتور و کاربراتور هر دو نقشی مهم در سیستم سوخت رسانی خودرو ها دارند. برای دریافت ویژگی های مشترک میان پراید انژکتوری و کاربراتوری می توان به موارد زیر اشاره نمود؛ هر دو از بنزین برای سوخت رسانی اتومبیل استفاده می کنند، هر دو سیستم اگر به مقدار زیادی مورد استفاده قرار گیرند سبب آلودگی هوا می شوند هر چند یکی کمتر از دیگری، هر دو سبب حرکت پراید و تامین انرژی مورد نیاز آن ها خواهند شد. اما با تفاسیر بالا سیستم های امروزی انژکتوری بسیار دقیق تر از سیستم های قدیمی کاربراتوری می باشند. شاید در هر دو سیستم، سوخت رسانی انجام گیرد اما این زمان و نحوه‌ی پاشش سوخت است که توسط واحد کنترل الکترونیکی انژکتور کنترل شده و تاثیر بسزایی در مصرف بهینه بنزین دارد.

سوختی که توسط موتور های کاربراتوری مصرف می شود بسیار بیشتر از نمونه انژکتوری است پس به تبع آلودگی بیشتری را برای محیط اطراف به همراه خواهند داشت. این به روز رسانی سیستم های پراید امروزی و تکنولوژی انژکتوری است که سبب شده تا بیش از ده درصد به قدرت موتور های انژکتوری اضافه گردد.

این سیستم ها به نحوی برنامه ریزی و طراحی شده اند که سوخت رسانی به هر سیلندر به شکلی جداگانه انجام می شود و این  ای سی یو اتومبیل است که تعیین می کند چه میزان سوخت باید مصرف گردد. تغییراتی که در این سیستم ها بکار رفته است در نتیجه باعث نرم تر شدن موتور گردیده است.

خرید پراید انژکتوری به صرفه تر است یا کاربراتوری

در ابتدای مقایسه ی پراید انژکتوری و کاربراتوری باید گفت که سیستم های قدیمی کاربراتوری از سیم و قطعات مکانیکی بسیار بیشتر از پراید های انژکتوری ساخته شده اند پس اگر جزء افرادی هستید که پراید کاربراتوری دارید باید بدانید که، این خودرو  نیازمند تعمیر، سرویس و نگهداری بیشتر از پراید های انژکتوری می باشد. سیستم های کاربراتوری پراید هر چند عیوبی در ساختار و طراحی شان دارند اما با توجه به سادگی که دارد معمولا به راحتی و در زمان کوتاه تری تعمیر می گردد. بیشترین نوع کاربرد این موتور های کاربراتوری در موتور سیکلت، هواپیما های سبک، ماشین های مسابقه و خودرو های باربری تجاری و …. می باشد.

هزینه تعمیرات در سیستم انژکتوری بیشتر از سیستم کاربراتوری می باشد چرا که از قطعات متعدد الکترونیکی تشکیل شده است اما در مقابل در دوره‌ی زمانی طولانی تری به تعمیر نیاز خواهد داشت. هر چند از سیستم کاربراتوری در موارد ذکر شده در متن فوق استفاده می گردد اما سیستم های امروزی انژکتوری مقرون به صرفه، کم هزینه و کاربردی تر هستند و برای هر خودروی مدرن و امروزی لازم می باشند.

اگر خودروی کاربراتوری دارید و به بعضی نقاط کشور همچون شمال با شرایط آب و هوایی متفاوت تر از شهری مثل کرج سفر کرده باشید مطمئنا شاهد افت فشار موتور و نا منظم کار کردن آن خواهید شد. این مشکل نشان دهنده‌ی این است که این سیستم مناسب هر شرایط آب و هوایی مختلف نیست پس از نظر ما با یک بار هزینه کردن و خرید سیستم انژکتوری با خیالی آسوده به سراسر کشور بدون دغدغه سفر کنید.

نحوه عیب یابی پراید انژکتوری

در سیستم های پراید انژکتوری سنسور هایی تعبیه شده اند که در شرایط مختلف اب و هوایی تغییر ارتفاع می دهند و به همین راحتی این خودرو رو مناسب ترین گزینه برای خودرو مقرون به صرفه پراید می کنند.

با توجه به موارد ذکر شده سیستم های موجود در خودرو انژکتوری پیچیدگی بیشتری به نسبت پراید کاربراتوری دارد و برای شناسایی نحوه عیب یابی پراید انژکتوری باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار با کمک سیستم های بروز کامپیوتری بتوانند عیوب رخ داده در موتور خودرو را به راحتی و به دقیق ترین شکل ممکن تشخیص دهند. چنانچه در مسیر میمه خودروی پراید شما دچار نقص فنی شد با تماس با امداد خودرو در میمه می توانید در سریع ترین زمان خدمات مربوط به یدک کشی، تعمیر در محل و … را از شرکت آبان امداد خودرو دریافت نمائید.

معایب سیستم خودرو انژکتوری:

  • معمولا هزینه نگهداری و تعمیر بیشتری دارد
  • برای ساخت آن هزینه بیشتری صرف می شود
  • به منظور استفاده، بنزین باید کاملا خالص و از صافی رد شده باشد
  •  کیفیت بنزین نقش بسیاری در دوام و  کارکرد مناسب موتور خودرو دارد

سیستم انژکتوری هم روی ریل سوخت می باشد و برای پاشش سوخت را پشت سوپاپ هوا قرار می دهند. عملکرد بیشتر و بهتر در کنار مصرف سوخت کم همگی سبب شده تا خودرو های انژکتوری انتخاب بهتر و هوشمندانه تری باشند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی نمونه ی جدید خودرو های انژکتوری عملیات احتراق سوخت را درون یک محفظه انجام می دهند. در نمونه بروز شده که GDI نام گرفته است راندمان مصرف سوخت بالا تر رفته و قدرت موتور چند برابر گردیده است. بر اساس موارد ذکر شده شما به عنوان یک راننده بهترین انتخاب را بین پراید انژکتوری و یا کاربراتوری داشته باشید.

برچسب ها: بدون برچسب

نظر بگذارید

قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *


− 3 = یک